Χαιρετισμός του Κώστα Μπαλάφα

Εκτύπωση PDF

Η αντίσταση του '40 και το '21 είναι από τις κορυφαίες στιγμές του έθνους και έχουν τόσες ομοιότητες σε προσφορά αίματος και θυσίας. Η αντίσταση είναι έργο όλου του ελληνικού λαού και της φιλοπατρίας του.
Το αν στεκόμαστε σε ορισμένα ονόματα είναι γιατί η μοίρα και η ιστορία διάλεξαν να υποστούν και την μαρτυρική θυσία. Βέβαια, για να αποδώσει το έργο του λαού χρειάστηκαν ηγέτες, που να κατευθύνουν τον αγώνα και αυτοί που μπήκαν μπροστάρηδες δεν ήταν παιδιά της σειράς που γεννούν όλες οι μάνες. Για κακή μας τύχη οι πολλοί χάθηκαν, άλλοι στους αγώνες και άλλοι από τους κατατρεγμούς μιας κοντόθωρης εξουσίας του μίσους και της συμφοράς, με συνέπεια να τους στερηθεί ο τόπος και να ορφανέψει ο λαός από ότι καλύτερο γέννησε.
Χρωστάμε ακόμα ένα καυτό δάκρυ σε εκείνες τις χαροκαμένες μάνες, με τα βαθουλωμένα μάτια στερεμένα από δάκρυα, μάταια να περιμένουν και να αγναντεύουν στα ξάγναντα μη δουν κάποιον να έρχεται από μακριά. Περιμένουν άραγε ποιούς; Αυτούς που ποτέ δεν θα έρθουν, αλλά πως μπορούν να τους ξεχάσουν και να ζήσουν χωρίς ελπίδα; Γιατί οι ήρωες δεν πεθαίνουν και να ξεχαστούν σαν τους άλλους ανθρώπους, αλλά ζουν στις αναμνήσεις των δικών τους και ζουν σαν υπεράνθρωποι στις καρδιές αυτών που τους αγάπησαν και τους πίστεψαν. Είναι τα παλικάρια που βαριοκοιμούνται στις βουνοπλαγιές και τα διάσελα, που θάφτηκαν άψαλτα και μένουν αμνημόνευτα. Είναι η θρυλική γενιά του '40 που εξαγόρασε με το αίμα της το δικαίωμα να ζει λεύτερη. Αυτούς ύμνησε ο ποιητής Γιώργος Κοτζιούλας:
''..Πεθάνατε γι' αυτό της γης μας το κομμάτι για της πατρίδας ακαίρια την τιμή κι ακόμα για το άγιο το δίκαιο του χωριάτη για της φτωχολογιάς τ' ατίμητο ψωμί.
Στον τόπο το δικό μας μείνατε με βούλες στον τρυπημένο σας μανδύα εδώ και εκεί. Θα σας σκεπάζουν με την χλόη τους οι ραχούλες και θα σας κλαίν με την φλογέρα οι πιστικοί.."
Ας ευχηθούμε να μην ξαναδούμε τέτοιες μέρες, να μην ξανακλάψουν οι μάνες και να είναι αυτό το τελευταίο δάκρυ που έσκυψαν και σκούπισαν με την άκρη της μαύρης τους ποδιάς.

Κώστας Μπαλάφας


(Ο χαιρετισμός του Κώστα Μπαλάφα διαβάστηκε στην έκθεση φωτογραφίας "Κώστας Μπαλάφας - Το αντάρτικο στην Ήπειρο" την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011 στο Μουσείο Μπενάκη).

Φωτογραφίζοντας τη Σίφνο, 1930-1980

Εκτύπωση PDF
sifnosΕγκαινιάστηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο Σίφνου η ομαδική έκθεση με τίτλο «Φωτογραφίζοντας τη Σίφνο, 1930-1980».
Την έκθεση διοργανώνουν ο Δήμος Σίφνου, το Πολιτιστικό Κέντρο Σίφνου και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σίφνου σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.
Oι εικόνες που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχονται από οκτώ επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφους, το έργο των οποίων φυλάσσεται στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Ο φακός τους απαθανάτισε τους κατοίκους του νησιού σε στιγμές καθημερινές και στην προσπάθειά τους να καλλιεργήσουν την άγονη γη, τους αγγειοπλάστες στη διαδικασία παραγωγής των δημιουργημάτων τους, το σκληρό και άγονο τοπίο στην ενδοχώρα με τις ελάχιστες ανθρώπινες επεμβάσεις αλλά και τη χαρακτηριστική κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική απόλυτα εναρμονισμένη με τη φύση.

Παρουσίαση του βιβλίου "Ο Κώστας Μπαλάφας και η Ελλάδα του

Εκτύπωση PDF

2balafas01Η Πανευρυτανική Ένωση παρουσίασε το βιβλίο του Κώστα Μπουμπουρή  "Ο Κώστας Μπαλάφας και η Ελλάδα του", στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής (Σταδίου 13, Αθήνα) την Τετάρτη στις 7:00 το απόγευμα.

Περισσότερα...

Κώστας Μπαλάφας "Το Αντάρτικο στην Ήπειρο, 1940-1944"

Εκτύπωση PDF
Balafas_antistasi1
Εκθεση Φωτογραφίας στο Μουσείο Μπενάκη

Ο Κώστας Μπαλάφας συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους Έλληνες εκπροσώπους της ανθρωπιστικής φωτογραφίας κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Το έργο του αφιερωμένο στον απλό άνθρωπο του μόχθου και ιδιαίτερα στους κατοίκους των απομακρυσμένων χωριών της Ηπείρου, έχει προβληθεί επανειλημμένα τα τελευταία 20 χρόνια μέσα από εκθέσεις και εκδόσεις. 

Περισσότερα...

Ο Κώστας Μπαλάφας ήταν ένας λαογράφος-φωτογράφος

Εκτύπωση PDF

Η επιμελήτρια του φωτογραφικού αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, Γεωργία Ιμσιρίδου, μιλά στην “Π” για την έκθεση στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου

Της Κατερίνας Μυλωνά

Με «όπλο» τη φωτογραφική μηχανή αλλά και την κάμερα, επιχείρησε να διασώσει εικόνες της παράδοσης που σιγά- σιγά χάνονταν... Ταξίδεψε σε μέρη που του κίνησαν το ενδιαφέρον και αποτύπωσε μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια. Από την περιπλάνησή του, δεν έλειψε το Άγιο Όρος, το οποίο επισκέφτηκε πολλές φορές, αλλά ούτε η Κρήτη, όπου του έκαναν εντύπωση τοπικά έθιμα.

Περισσότερα...